TUTORIAT

     Tutoriatul reprezintă un program de sprijinire şi consiliere a studenţilor, în scopul de a facilita integrarea în învăţământul universitar, a oferi îndumare în alegerea celor mai potrivite opţiuni didatice, culturale şi sociale specifice vieţii studenţeşti, având ca scop ameliorarea rezultatele şcolare. Sistemul tutorial încurajează comunicarea şi încrederea studenţilor faţă de Universitate şi mediul academic.

     În UIS, activitatea de tutoriat are următoarele obiective:

– stabilirea unei relaţii de încredere şi sprijin reciproc între tutor şi studenţi;
– informarea studenţilor cu privire la organizarea facultăţii şi perspectivele profesionale;
– sprijinirea din punct de vedere metodologic a studenţilor;
– oferirea de oportunităţi studenţilor, pentru a se familiariza cu structura universitară şi cultura organizaţională, pentru a-şi îndeplini rolul şi a interacţiona cu ceilalţi membri ai facultăţii;
– formarea competenţelor prin analizarea modului de lucru al grupei, a lucrului în echipă, identificarea şi înţelegerea caracteristicilor individuale;
– introducerea studenţilor în specificul activităţii lor şi al modului de organizare a studiului, de utilizare a resurselor oferite pentru formare;
– pregătirea, analizarea şi elaborarea materialului pedagogic necesar activităţilor;
– încurajarea studenţilor în a-şi dezvolta propriul stil de studiu în construirea viitoarei cariere;
– contribuţia la dezvoltarea moralei, a motivaţiei şi demonstrarea unei etici profesionale.
     Tutoriatul constă în activităţi de comunicare personală a tutorului cu studenţii care îi sunt afectaţi, fie prin întâlniri directe, fie pe cale electronică. În timpul activitaţii sale, tutorele trebuie să fie comunicativ, să dea dovadă de răbdare şi interes, de disponibilitate de a înţelege probleme studentului, dând acestuia din urmă încredere în utilitatea demersului său.

     Limitele activităţii tutoriale

     Nu este de aşteptat ca:

– tutorele să se implice în rezolvarea problemele personale ale studenţilor
– tutorele să devină un substitut al părinţilor
– nu va emite judecăţi de valoare asupra capacităţilor, comportamentului şi atitudinii studenţilor
– nu se va implica în eventuale situaţii conflictuale student- profesor, decât dacă i se solicită în mod expres rolul de mediator
– nu vor fi depăşite limitele comportamentului impus de codul de etică universitară

Regulamentul-activitatii-de-tutoriat-al-Universitatii-Ioan-Slavici-din-Timisoara